Dota 2 İnceleme

Son on yıl içinde oyun dünyasında oluşan köklü değişiklerin büyük bir çoğunluğu, MMO yani çok oyunculu çevirim içi oyunlar alanında gerçekleşmiştir. Yapay zekâya karşı oynanan oyunlar yerine, canlı rakipleri ile karşılaşmak isteyen oyun severler bu isteklerini öncelikle LAN kurulumu bulunan mekânlarda daha sonrasında da evlerinin rahatlığında internet üzerinden tatmin edebilmektedirler. Warcraft III oyununun amatörce yaratılmış bir haritası olarak meydana gelip, dünyanın aktif olarak en çok kullanılan oyunları arasına girmiş olan Dota 2. oyunu ile dünyayı kasıp kavurmaya devam ediyor. 2003 yılında Guinsoo ve Eul rumuzlu kişilerce hazırlanıp daha sonra Icefrog’un devralması ile bir anda tüm dünyaya yayılan oyun, kullanıcılara pek çok yönden sunduğu yenilikler ve aktif güncellemeler sayesinde bugünkü popülerliğine ulaşmış durumda. 2011 yılına kadar sık güncellemelere tabii tutulan Warcraft III haritası olarak gelişimine devam etmiş oyun, inanılmaz bir hızla büyüyen oyuncu kitlesi ile profesyonel şirketlerin de dikkatini cezp etti. Oyunun dağıtım ve üretim haklarını alan Valve şirketi, davetiye sistemi ile oyunun Beta versiyonlarını oyun platformu Steam üzerinden dağıtmaya başladı. Ağustos 2013’de ise oyun Beta modundan çıkarak tamamı ile ücretsiz hale getirildi. Davetiye sistemi ile dağıtımı sağlanırken ortalama 250.000 çevirim içi oyuncuya sahip olan oyun, bu sayıyı iki katından fazla katlayarak 550.000 aktif kullanıcıya ulaşmış durumda. Oyuna giren kişi sayısının bir ayda altı buçuk milyon kişiyi aşması ise, oyunun sektördeki liderliğini gözler önüne seriyor.

 

Oyunun mantığı geçmiş yıllarda yaratılmış çoğu Warcraft III haritasına benzer özellikler taşımakta. Birbirine düşman iki birliği canlandırmakta olan oyunda her birliğin birer ana üssü bulunuyor. Kare sınır çizgileri olan haritanın sol alt ve sağ üst köşelerinde bulunan ana üslerin birbirine ulaşımı üç ayrı koridordan sağlanıyor. Bu koridorlarda bulunan kuleler rakip tarafın üsse ulaşmasını engellerken aynı zamanda her iki taraftan da belirli sürelerde meydana çıkan yaratıklar savaşa destek oluyor. Aynı zamanda arzu edildiği zaman gözlerden uzak olarak seviye puanı alabilmek için orman içindeki farklı noktalarda da düzenli aralıklar ile oluşan ve her iki tarafa da düşman olan nötral yaratıklar yer alıyor. Her ne kadar basit ve sıradan bir sistem gibi gözükse de işin detayı kontrol edilebilen karakterlerin özelliklerinin detayları ve bu karakterler ile kullanılabilecek eşyaların kombinasyon fazlalığında gizli.

An itibarı ile 102 farklı karakteri içinde bulunduran oyun, bu seçenekleri üç ana sınıfa ayırmış durumda. Karakterler zekâ, çeviklik ve güç sınıflarına ayrılmış durumda bulunsalar da bu onları kesin çizgiler ile birbirinden ayırmaya yetmiyor. Birinci seviyeden başladığınız oyunda, diğer karakter ve bilgisayar kontrollü yaratıkları öldürerek seviye puanları kazanıyorsunuz. Bu puanlar ile yirmi beşinci seviyeye kadar yükselebilirken sahip olunan dört farklı yeteneğin de güçlerini arttırarak daha etkili kullanım sağlıyorsunuz. Bu dört yetenek her karakterde değişirken bazıları aktif bazıları ise pasif olarak kullanılabiliyor. Her karakterin güç, çeviklik ve zekâ değerleri başlangıçta farklı olduğundan büyü yapmak için kullanılan “ mana “ ve sağlık puanı olarak bilinen “ hit point “leri de farklı olmakta. Özellikle oyunun ilk kısımlarında bu değerlerde en ufak bit değişikliğin bile hayati önem taşıdığı düşünüldüğünde oyuncu bu ince detaylara kısa zamanda ilgi duymaya başlıyor. Oyunda karakterlerin o an için kullanabileceği eşyaları koyabileceği çantasında altı bölüm bulunuyor. Bu şekilde karakterlerin oyunun herhangi bir evresinde aşırı sayıda eşya kullanarak halksız avantaj kazanması engelleniyor. Daha sonrasında kullanmak istediğiniz eşyaları arzu ederseniz ana üste muhafaza edebilir veya yine üssünüzden erişebileceğiniz zulanıza yerleştirerek güvende tutabilirsiniz. Üsten haritanın herhangi bir yerine hızlı eşya transferi için ise kurye tabir edilen taşıyıcıları kullanabilirsiniz.

Karakterlerin birbirinden ayrıldıkları bir diğer kısım ise oyun içindeki genel rolleri olarak gösteriliyor. Ormancı olarak tabir edilen karakterler diğer oyuncuların seviye puanı kazanımlarını azaltmamak için genel gelişimlerini yalnızca ormandaki nötral yaratıklar ile sağlayabiliyorlar. Tank karakterler adından da anlaşılabileceği gibi yüksek zırh ve sağlık puanına sahip olarak savaşlarda verilen hasarları üzerinde toplayarak takımı koruyabiliyor. Taşıyıcı karakterler oyun başında oldukça zayıf ve işlevsiz olmalarına karşın, destek karakterlerin yardımı ile gelişerek oyun ortasından sonuna kadar kilit rol oynuyorlar. Bu ve benzeri birçok detay sınıf, ilk oyunda oyuncular tarafından adlandırılmış olup, ikinci oyunda yapımcı firma tarafından karakter açıklamalarına eklenmiştir.

Oyunda bulunan farklı modlar ile karakterlerin ne türde seçileceği belirleniyor. Serbest Seçim, Tümü Rastgele, Tek Çekiliş, Rastgele Çekiliş, En Az Oynanan ve Sınırlı Kahraman oyun türlerinden dilediğini seçen kişi, o anda arzu ettiği karakter şekilleri ile oynama şansına kavuşuyor. Aynı zamanda takımların yine farklı takımlar ile savaşması için özel olarak tasarlanan Kaptan Modu sayesinde, taktiksel savaş daha oyun başlamadan gözler önüne seriliyor. Belirli bir sıra ile seçilen ve seçilmesi engellenen kahramanların ayarlandığı oyun türü, profesyonel turnuvalarda da başarı ile uygulanıyor.

Dota 2’de profesyonel ve amatör oyuncuların genel oyun zevklerini arttıracak pek çok kısa yol ve öğretici bilgi standart olarak sunulmaktadır. Birinci oyundaki en büyük sıkıntılardan birisi oyuna yeni başlayan kişilerin karakterlerin hangi eşyaları satın almaları ve hangi özelliklere ağırlık vermeleri gerektiğine karar verememesinden oluşan sorunlar olarak gösteriliyordu. Valve bulunu engellemek için oyuna eklediği tavsiye sistemi ile binlerce oyuncuyu memnun etmiş durumda. Her karakterin oyunda standart olarak bulunan eşya tavsiyeleri olduğu gibi aynı zamanda diğer oyuncuların popüler taktiklerini de uygulayarak farklı taktikler denemek mümkün olmakta.

Şirketin oyun içinde ayarladığı bir sistem ise hesap seviyesi sistemi olarak gösteriliyor. Her ne kadar oyunun içinde herhangi bir etkisi olmasa da, kazandığı ve kaybettiği maçlardan belirli seviye puanları alan kişiler, yeni karşılaşmalarında bu seviyeye göre rakipler ile eşleştirilerek oyundan alınan zevkin düşmemesi sağlanıyor. Bu sistem pek çok oyuncu tarafından eleştirilse de her yeni güncellemede hata ve eksiklikler düzeltilerek kusursuz hale getirilmeye çalışılıyor.

Benzer çok oyunculu oyunlara göre Dota 2’nin bu denli popüler olmasının bir diğer sebebi ise, oyunun tamamen taktiksel takım oyunu üzerine kurulmuş olması. Başarıya ulaşmanın mutlak yolunun takım olarak hareket etme ve kontrollü biçimde davranma olduğu oyun, bu meziyeti sağlayamayan insanlar tarafından eleştirilse de pek çok insanın profesyonel düzeyde kendini geliştirmesi, yakalanan başarının ne denli büyük olduğunu gösteriyor.

Oyunun her sene düzenlenen International isimli turnuvasının yanında aktif olarak düzenlenen onlarca farklı turnuva da bulunuyor. Bu turnuvalara 1 dolardan 10 dolara kadar değişen fiyatlar ile biletler satın alarak oyun içinden izleyebildiğiniz gibi ücretsiz olarak web siteleri üzerinden de izleyebiliyorsunuz. Dünya çapında pek çok profesyonel oyuncunun tanınmasının sağlandığı turnuvaların büyüklüğü, bu seneki International birincisine verilen ödülün 1.4 milyon dolar olması ile gözler önüne seriliyor. Tek bir turnuvadaki ödül havuzunun toplamda 2.5 milyon doları aşması, sektörün pek çok spor dalından daha öteye taşındığını belli ediyor.

2 comments

ahmet y. için bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir